بررسی آنتن دهی اینترنت ماهواره ای در ایران

در این مطلب شایعه آنتن دهی اینترنت ماهواره ای در سال 1400 و خبر واقعی کارکردن اینترنت ماهواره ای در سال 1401 در ایران بررسی می شود.

اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای نوعی از اینترنت است که با قرارگیری تعداد زیادی ماهواره در جو زمین در ارتفاع کم در دسترس همه مردم جهان قرار خواهد گرفت و  برای استفاده از آن نیاز به تجهیزاتی شبیه دیش و رسیور و مودم داریم  اما با قیمت خیلی بیشتر. علاوه بر تجهیزات سخت افزای، نیازمند خرید اشتراک ماهانه هم هستید.شیوره کارکرد اینترنت ماهواره ای

مزایای اینترنت ماهواره ای:

  • در دسترس بودن در همه جای جهان حتی نقاط دوره افتاده
  • سرعت بالا
  • برای اینترنت ماهواره ای به تلفن نیاز نیست
  • امکان اتصال آزادانه به اینترنت جهانی وجود خواهد داشت. مناسب برای کشورهای دارای سانسور زیاد

معایب اینترنت ماهواره ای

  • قیمت بالای هزینه راه اندازی
  • مشکالات احتمالی تحریم ایرانیان برای خرید اشتراک ماهانه
  • نیاز به مجوز از هر کشور برای ارائه در آن کشور طبق گفته ایلان ماسک!
  • معلوم نیست کی به صورت رسمی فعالیتش در کشور آغاز می‌شود

 

در اوایل تابستان ۱۴۰۰ زمانیکه استارلینک کارش را تازه آغاز کرده و بحث طرح صیانت تازه مطرح شده بود اینترنت ماهواره ای شرکت استارلینک متعلق به ایلان ماسک سر و صدای زیادی کرد. اما در آن موقع از سال، استارلینک هنوز تقریبا در هیچ کشوری فعالیتش را شروع نکرده بود و فقط در بعضی  از کشورها پیش فروش می‌شد.

در آن سال شایعات زیادی در مورد فعال شدن اینترنت ماهواره ای در ایران، در فضای مجازی پخش شد و عده‌ای از کلاهبرداران از جوی که در کشور حاکم شده بود و از کم اطلاعی برخی از مردم سوءاستفاده کردند و به اصلاح از آب گل آلود ماهی گرفتند. در ادامه به بررسی آن شایعات می‌پردازیم.

شایعه آنتن دهی اینترنت ماهواره ای در ایران در سال 1400

در سال ۱۴۰۰ شایعات زیادی از فعال شدن اینترنت ماهواره ای در ایران پخش شد. از ویدئو منتسب به شبکه من و تو گرفته شده تا ویدئو دبیر شورای عالی فضای مجازی و همین طور تصاویر جعلی از نمونه سخت افزارهای اینترنت ماهواره ای در ایران و همین طور بررسی غلط سایت اصلی استارلینک که در لیست آن مناطق ایران هم دیده می شود.

تمام این موارد اطلاعات غلط هستند که در یک ویدئو به آن ها پرداخته ایم.

متاسفانه در آن سال کلاهبردان هم مشغول کار شده بودند و با استفاده از تصاویر جعلی و بحث داغ اینترنت ماهواره ای و همین طور جو داغ اخبار منفی پیرامون طرح صیانت از فضای مجازی که نگرانی زیادی ایجاد کرده بود شروع به کلاهبردی کردند. نمونه تصاویر از فروش اینترنت ماهواری در ایران

مثلا تعدادی از آنها با درج آگهی در دیوار و توییتر و شبکه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری و ادعای فروش تجهیزات اینترنت ماهواره ای کرده بودند.

تصویر بالا رو برای اطرافیان تون ارسال کنید تا از کلاهبرداری های احتمالی جلوگیری شود.

ویدئو بررسی شایعه آنتن دهی اینترنت ماهواره ای در ایران در سال گذشته

اما تمامی موارد بالا مربوط به سال گذشته می‌باشد و امسال اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران فعال شده است و با خرید تجهیزات سخت افزاری آن می‌توانید به آن متصل شوید. در زیر به حواشی آن میپردازیم و بررسی می‌کنیم که چه اتفاقاتی افتاد تا استارلینک در ایران فعال شد. پس در ادامه مطلب هم با ما همراه باشید.

اینترنت ماهواره ای در ایران

سال گذشته (۱۴۰۰) ایلان ماسک در توییترش در جواب یکی از کاربران که در مورد فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای از او سوال پرسیده بود، گفت: “تا جایی که بتوانیم (از ایرانیان) پشتیبانی می‌کنیم.” پاسخی که نه چیزی را رد می‌کرد و نه تایید!.

اینترنت ماهواره ای در ایران

اما در سال ۱۴۰۱ هم بخاطر اتفاقاتی که همه از آن با خبریم اینترنت بین المللی در کشور با اختلال و قطعی مواجه شده است و به همین دلیل اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بار دیگر بر سر زبان ها افتاد.

ماجرا از آن جایی شروع شد که چند وقت پیش دوباره یکی از کاربران در زیر توییتی که ایلان ماسک در آن از فعال شدن اینترنت ماهواره ای اش در هفت قاره خبر می‌داد، در مورد امکان فعال شدن استارلینک در ایران از او سوال پرسید. اینبار پاسخ ایلان ماسک متفاوت بود و گفت: “استارلینک به دنبال معافیت تحریم ها علیه ایران در این زمینه می‌باشد.”

اینترنت ماهواره ای در ایران

مدت زیادی از این توییت نگذشته بود که وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی اعلام کرد برخی از تحریم های مربوط به تکنولوژی را برای ایران لغو کرده است. ایلان ماسک هم در جواب گفت: “استارلینک (در ایران) فعال می‌شود.”

استارلینک در ایران فعال می‌شود

بعد از آن وزارت ارتباطات در واکنش به جریانات بالا وبسایت استارلینک را بر روی اکثر اپراتورهای همراهی و ثابت بست تا کسی از داخل نتواند سفارش خود را برای درخواست اینترنت ماهواره ای در ایران ثبت کند. که این حرکت خیلی خنده دار بود. چون مسدود شدن این سایت تاثیری در استفاده مردم از اینترنت ماهواره ای در ایران نداشت.

همچنین وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت:

“شورای عالی فضای مجازی برای اپراتورهایی که بخواهند به طور قانونی سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند، قواعد و مقرراتی تنظیم کرده است. شرکت‌های خواهان مجوز، نیز بایستی این موارد را در نظر بگیرند. براساس قواعد بین‌المللی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای بایستی قواعد اینترنتی کشورها را رعایت کنند.”

اما با این وجود از وقتیکه ایلان ماسک اعلام کرد که اینترنت ماهواره ای در ایران فعال می‌شود. اخباری از منابع مختلف به گوش می‌رسید که برخی از داخل کشور در حال استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌باشند که البته به این اخبار نمی‌شد اعتماد کرد تا زمانیکه در تاریخ ۱۳ اکتبر، ایلان ماسک مهر تاییدی به آنها زد و در توییتی اعلام کرد: “چند دستگاه استارلینک در ایران فعال شده است.” و تایید کرد اینترنت ماهواره‌ای در ایران در دسترس است.

فعال شدن اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

هزینه‌های اینترنت ماهواره ای در ایران

قیمت تجهیزات سخت افزاری استارلینک که شامل دیش و دستگاه گیرنده آن می‌باشد، ۵۹۹ دلار است که با دلار ۳۳ تومانی حدود ۱۹ میلیون تومان می‌شود. البته شنیده می‌شود این تجهیزات، در حال حاضر در کشور با قیمتی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین هزینه اشتراک ماهانه آن هم ۱۱۰ دلار است که با دلار ۳۳ تومانی حدود سه میلیون تومان تومان می‌‌شود.

نکته: اینترنت ماهواره ای در ایران فعال شده است اما دقت داشته باشید که حتما باید تجهیزات سخت افزاری آن را تهیه کنید تا بتوانید به آن متصل شوید.

 

فیلم راه اندازی دیش استارلینک در ایران

 

در این فیلم که گفته می شود در ایران گرفته شده است، یک مورد دیش استارلینک راه اندازی می شود.  (27 مهر 1401)

در ویدئو دوم مربوط به این دیش، سرعت اینترنت ماهواره آن 45Mbps  اندازه گیری می شود.

کلام آخر

اینترنت ماهواره ای استارلینک هر چند غیر رسمی اما بلاخره فعال شده است و با تهیه کردن تجهیزات سخت افزاری آن (که البته هنوز گران است) می‌توانید از داخل کشور به آن متصل شوید و از آن استفاده کنید. امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد منتظر نظراتتان هستیم.

2 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • چقدر بمن فحش دادن تو اینستاگرام و یوتوب وقتی میگفتم فروش تجهیزات استارلینک کلاهبرداریه و تا سال ۲۰۲۵دشاید به ایران برسه و برای آدرس باید زیپ کد بزنی که ایران نداره و باید تا زمان اعلام شده در سایت ثبت نام میکردی,عده ای هم که میخواستن یک تجهیزات بخرن برای کل ساختمون و اشتراکی استفاده کنن ,عده ای حتی سیگنالش رو گرفته بودن و اکثریت هم با خنده میگفتن دیگه استارلینک اومده ,گور بابای اینکه اینترنت ملی میشه,ومن هی توضیح دادم که اینا دروغه,کلکه,اشتباهه,هی حرص خوردم و همچنان فحش شنیدم که نفوذی ام,پرستوام,میخوام مردمو نا امید کنم,بسیجی ام,میخوام مردمو منحرف کنم,با هام دعوا میکردن که تو اصلای چی میفهمی از اینترنت ماهواره ای,عده ای هم میگفتن عقده داری که خودتو مطرح کنی برای همین مخالفت میکنی , و من هر بار میدیدم که چطور یه قدم به اینترنت ملی نزدیک تر میشیم و مردم در عالم هپروت اینترنت ماهواره ای رایگان و مفت با سرعت نور دارن
    یک کارشناس ای سی تی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up